
Véleményünk szerint nem a legoptimálisabb a különböző korosztályok egy csoportban történő vegyítése, például 3-6 év közötti gyermekek együttes oktatása. Bár biztos van olyan élethelyzet, amikor ez elkerülhetetlen. Például ha az oktatás helyszíne kisebb vonzáskörzettel rendelkezik, és így eleve kevesebb a jelentkezők száma.
Ilyenkor nehezen telnének meg a külön korosztályú csoportok, és azt mondhatjuk, hogy a cél szentesíti az eszközt. Fontosabb, hogy legyen mozgásművészeti képzés, még ha vegyes életkorú is a csoport, mint hogy le kelljen mondani róla a gyerekeknek. Ebben az esetben viszont a tanár feladata a gyakorlatok bizonyos fokú differenciálása az órán (pl. nagyobbaknak nehezített verzió gyakorlása).
De mi lenne a kedvezőbb változat?
Mi abban hiszünk, hogy azonos korosztályú gyerekekkel szűk bontásban lehet a leghatékonyabban dolgozni. Egy-egy játékos gyakorlat, vagy kihívást jelentő feladatat egy 3 és egy 4 évesnek hasonlóan izgalmas, viszont ugyanez egy 5 vagy egy 6 éves számára már akár unalmas is lehet. Ilyenkor nagy eséllyel hangozhat el a tanárok számára – még az azonos korcsoportból is! – jól ismert mondat: “Jajj, ez bébi könnyű!”. (Persze, mi szakemberek ilyenkor inkább csak mosolygunk, de azért jelezzük, hogy a tökéletesítésen még mindenki dolgozhat egy kicsit…) Mindent összevetve ilyenkor valóban felütheti a fejét az unalom a nagyobb gyermekeknél, amely aztán jó táptalaja a magatartási problémáknak is.
A fenti példánál maradva a kisebbekre is lehet negatív hatása a vegyes korosztályú csoportoknak: ha a nehézségi fokot az 5-6 évesekhez állítjuk, akkor a 3-4 évesek veszíthetik el könnyen a motivációjukat. Nagy valószínűséggel nem lesznek képesek szépen kivitelezni az adott gyakorlatot, és ezt ők is érzik majd. Elbizonytalanodhatnak magukban, ahelyett, hogy sikerélményt szereznének az órákon.
A felvázolt okok miatt, Stúdiónkra kimondottan jellemző a szűk korcsoport szerinti bontás. Figyelembe véve az életkori sajátosságokat, minden korosztállyal külön foglalkozunk és biztosítjuk, hogy mindenkire elegendő figyelem jusson.
Mit tanulnak nálunk az egyes korosztályok és hogyan fejlődnek?
3-4 évesek
A 3-4 éveseknél hosszú hetekig tart, amíg megismerkednek az új környezettel, ami a balett órán várja őket: a csoporttal, a tanár nénivel, a balett terem atmoszférájával, a mozgásos játékokkal. Általában csak lassan alakul ki bennük az érzés, hogy itt anya nélkül is jól érezhetik magukat és biztonságban vannak, de ez így természetes. Aztán idővel jöhet az ismerkedés a térbeli elhelyezkedésekkel (pl. sorban állás, kör kialakítása, térben történő irányított mozgások), az ezekhez kapcsolódó szabályok elsajátítása, valamint a helyes testtartás megalapozása és a testrészek tudatosítása.
4-5 évesek
A helyes testtartás elsajátítása után a 4-5 éves korosztálynál a következő lépcsőfok, amikor a növendékek a tanult elemeket már tudatosan alkalmazzák a gyakorlatok során, és egyre több letisztult és kecses mozdulat jelenik meg a balett órán.
5-6 évesek
5-6 éves kortól már jöhetnek az összetettebb lábmozgások, a karmunkával kísért törzsgyakorlatok, valamint a nyújtó és erősítő hatású feladatok. A balett-rúdnál elindulnak az alapozó mozdulatsorok.
6-8 évesek
Míg a kisebb korosztálynál a játékosságon, a mozgásforma megismerésén, megszerettetésén, valamint a helyes testtartás megalapozásán van a hangsúly, addig a 6-7 és a 7-8 évesek esetében már a komplex feladatok pontos kivitelezése a cél.
Tapasztalt szakembereink és a Grace Balett egyedülálló tananyagának segítségével nálunk is ezeken a lépcsőfokokon halad végig minden növendékünk, hiszen egy stabil alap kulcsfontosságú bármilyen további táncstílus vagy egyéb mozgásforma elsajátításához.
9 éves kor felett
9 éves kortól megemeljük a heti óraszámot és időszerűnek tartjuk, hogy bevezessünk egy új irányzatot a képzésünkbe, amivel inspiráljuk növendékeinket a további fejlődésre. Az erős alapokra építkezve, a balett gyakorlatok mellett a tánctréning már tartalmaz modern tánctechnikákból átvett elemeket is. A tananyag elemei a forgások, a helyváltoztató lépéssorok, a nyújtások és a koreográfiák tanulása közben szerzett táncélmény.
Végül a lényeg
Ha van lehetőség, olyan gyermek balett tanfolyamot keressünk, amely azonos korosztályú csoportokkal működik. A nagyobb gyerekeknek könnyen unalmassá válhatnak az órák, ha a gyakorlatok a fiatalabbakra vannak szabva, a kisebbeket pedig nagyobb eséllyel érik kudarcok, ha nem bírják tartani a lépést nagyobb kortársaikkal. Stúdiónkban 8 éves korig a klasszikus balett gyakorlatait oktatjuk, majd 9 éves kor felett – az addig lefektetett alapokra építkezve – a modern és jazz tánc technika mozgásrendszerét használjuk fel az arányos és szép izomzat további fejlesztéséhez. Ezáltal a gyerekek olyan stabil és letisztult mozgáskoordinációra tesznek szert, amellyel később könnyedén elsajátíthatnak bármilyen más stílusú tánctechnikát.
Bővebben az egyes korosztályok tananyagáról itt olvashatsz.
Vélemény, hozzászólás?